Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich
w Centrum Kultury „Kłobuk”
– podstawowe procedury postępowania

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Centrum Kultury „Kłobuk” w Mikołajkach z dniem 1 lipca 2024 roku wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim beneficjentom działań CK „Kłobuk”, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

Standard 1 – CK „Kłobuk” opracowało, przyjęło i wdrożyło do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

    1. Zasady bezpiecznej rekrutacji
    2. Procedury reagowania na
    3. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
    4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu
    5. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania
    6. Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwo
    7. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do
    8. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
    9. Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

Standard 2 – CK „Kłobuk” stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów.

Standard 3 – CK „Kłobuk” wdrożyło i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi CK „Kłobuk” udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

Standard 4 – CK „Kłobuk” co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, małoletnimi i rodzicami oraz aktualizując.

 Rozdział 1

Postanowienia ogólne

  1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
    1. zwrócenie uwagi personelu CK „Kłobuk”, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczestników przed krzywdzeniem;
    2. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli CK „Kłobuk” w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczestników przed krzywdzeniem;
    3. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
    4. wprowadzenie wzmożonej działalności wychowawczo – profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony uczestników przed przemocą.
  2. Personel CK „Kłobuk” w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy prze-
  4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczestnicy i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
  5. Dyrektor CK „Kłobuk” wyznacza pracownika administracyjnego jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.

Rozdział 2

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

  1. Standardem jest rekrutacja pracowników merytorycznych, pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  2. CK „Kłobuk” dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy merytoryczni pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz działo oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiła dla nich zagrożenia.
  3. W każdym przypadku CK „Kłobuk” musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj. imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Zgodnie z 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
  5. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i ) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z mało- letnimi w CK „Kłobuk”, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego2 o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego 3 oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
  6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych, o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z za- łącznika nr 1.
  7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
    1. informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
    2. pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
    3. jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  1. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
  2. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  3. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

 

1 – Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.

2 – Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności – Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych. Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed nawiązaniem stosunku pracy.

3 – Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się.

Rozdział 3

Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem CK „Kłobuk” jest działanie dla dobra uczestnika, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych CK „Kłobuk” oraz swoich uprawnień i kompetencji. 
  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (merytorycznych, pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
  4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
    1. Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczestnikami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczestników.
    2. Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczestnikami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, niewymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
    3. Nie zostawianie uczestnikowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie uczestnika, a konsekwencje wynikają z jego działania.
    4. Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych uczestnika, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do uczestnika ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
    5. Uwzględnianie potrzeb uczestnika oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczestników, w tym dostosowanie metod i form pracy dla uczestnika ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczestnika niepełnosprawnego i uczestnika zdolnego.
    6. Równe traktowanie uczestników bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
    7. Fizyczny kontakt z uczestnikiem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczestnik zawsze musi wyrazić zgodę.
    8. Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec uczestnika, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
    9. Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
    10. Panowanie pracownika nad własnymi
    11. Kontakt z uczestnikami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy CK „Kłobuk” i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotaknia z uczestnikami poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję i uzyskać zgodę rodziców małoletniego uczestnika.
    12. Jeśli uczestnik i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczestników.
  5. W relacji personelu z małoletnimi uczestnikami niedopuszczalne jest w szczególności:
    1. stosowanie wobec uczestnika przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
    2. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczestników;
    3. podnoszenie głosu, krzyczenie na uczestników, wywoływanie u nich lęku;
    4. ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej ) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczestników;
    5. zachowywanie się w obecności uczestników w sposób niestosowny, poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
    6. nawiązywanie z uczestnikiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczestnikom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
    7. faworyzowanie uczestników;
    8. utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla po- trzeb prywatnych pracownika;
    9. proponowanie uczestnikom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczestnikami lub w ich obecności;
    10. zapraszanie uczestników do swojego miejsca

       

      Rozdział 4

      Procedury reagowania na krzywdzenie.

      1. Standardem w CK „Kłobuk” jest:
        1. przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników upowszechniania kultury w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
        2. udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji za- grożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
        3. prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty dokumentowania przebiegu zdarzenia i Karty zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, których wzór stanowi załącznik Nr. 2 do Standardów.
      2. Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego uczestnika w formie:
        1. przemocy rówieśniczej
        2. przemocy domowej
        3. działania na szkodę dziecka przez pracownika CK „Kłobuk”.
      3. Organizowane są oddziaływania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy, w tym przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi (Policja, straż miejsca, organizacje pozarządowe i in.).
      4. Procedury, o których mowa w 2 stanowią załącznik Nr. 3 do Standardów.

        Rozdział 5

        Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

         

        1. Dyrektor CK „Kłobuk” wyznacza pracownika administracyjnego na osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę uczestnika oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego. Informacja o osobie odpowiedzialnej za składanie zawiadomień wywieszona jest na tablicy ogłoszeń w CK „Kłobuk”.
        2. W przypadku podjęcia przez personel placówki informacji, że dziecko może być krzywdzone, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację osobie, o której mowa w 1, która sporządza kartę dokumentowania zdarzeń. Dalsze postępowanie realizowane jest zgodnie z procedurami opisanymi w Rozdziale 4.
        3. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana w ust. 1. 
        4. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
        5. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
        6. Wszyscy pracownicy CK „Kłobuk”, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu uczestnika lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.

          Rozdział 6

          Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

           

          1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
          2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia kulturalnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
          3. Uczestnicy angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczestnikami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
          4. Niedozwolone jest w szczególności:
            1. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek uczestnika, w jakiejkolwiek formie;
            2. używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
            3. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczestników;
            4. zachowanie w sposób niestosowny, używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
            5. stosowanie zastraszania i gróźb;
            6. utrwalanie wizerunku innych uczestników poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
            7. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

          Rozdział 7

          Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

           

          1. W szkole powołana jest funkcja administratora sieci, który odpowiedzialny jest za aktualizowanie programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach materiałów niedostosowanych do wieku.
          2. Infrastruktura sieciowa CK „Kłobuk” zapewnia dostęp do Internetu personelowi i uczestnikom, w czasie zajęć pod nadzorem pracownika, na przeznaczonych do tego komputerach.
          3. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika CK „Kłobuk”, ma on obowiązek informowania uczestników o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć.
          4. Na terenie CK „Kłobuk” dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
          5. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi, który organizuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem. Jeśli ten uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony (rozdział 8).

          Rozdział 8

          Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie

          1. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
          1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom
          2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.
          3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych ze CK „Kłobuk”, dyrektor zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały.
          4. Jeśli uczestnikami zdarzenia są uczestnicy zajęć, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) psychologa lub pedagoga na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikających ze złamania statutu szkoły.
          5. Powiadomieni zostają rodzice uczestników, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach CK „Kłobuk” (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno – pedagogiczne).
          6. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).

           

          1. Ochrona wizerunku
          1. W CK „Kłobuk” na początku prowadzenia zajęć pozyskiwane są pisemne zgody rodziców i uczniów na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez placówkę. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczniów, a nie pojedyncze osoby.
          2. Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi uczestnika z imienia i na
          3. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania uczestników są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję u administratora sieci, przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.
          4. Niedopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczestników na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive).

           

          1. Naruszenie prywatności
          1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w CK „Kłobuk” powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
          2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji i skontaktować się z ekspertem bezpieczeństwa cyfrowego w organie prowadzącym CK „Kłobuk”.
          3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza CK „Kłobuk”, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.
          4. Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 6 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

           

          1. Cyberprzemoc
          1. Uczestnik, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami ) powinien zgłosić sytuację do osoby prowadzącej zajęcia. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
          2. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
          3. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i ko- ordynatorem Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy szkoła.
          4. Pedagog/ psycholog udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę CK „Kłobuk” w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy i kolejne etapy postępowania.
          5. Jeśli sprawcą jest uczestnik zajęć, pedagog lub psycholog powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.

           

          1. Fake news
          1. Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, w tym ramach realizacji zajęć z informatyki, celem wspierania umiejętności medialnych.
          2. Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.
          3. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.

          Rozdział 9

          Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

           

          1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
            1. zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
            2. współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
            3. diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
            4. objęcie uczestnika pomocą psychologiczno – pedagogiczną i pomocą specjalistyczną, jeśli zaistnieje taka konieczność.
          2. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczestnik, jego rodzice, pracownik merytoryczny- każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
          3. Działania koordynuje i monitoruje pracownik merytoryczny, który ściśle współpracuje z osobą odpowiedzialną za koordynację Standardów, wskazaną w Rozdziale 1 ust. 5 (o ile jest to inna osoba), w tym w podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami pomocowymi.
          4. Plan wsparcia uwzględnia:
            1. działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczestnikowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;
            2. formy wsparcia oferowane przez CK „Kłobuk” ;
            3. zaproponowane formy specjalistycznej pomocy, jeśli istnieje taka po
          5. Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego uczestnika, jeśli są uczestnikami zajęć organizowanych przez CK „Kłobuk”.
          6. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja uczestnika, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
          7. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS).
          8. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.
          9. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje z CK „Kłobuk” w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.
          10. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym
          11. Zadania pracowników CK „Kłobuk” wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez uczesnitków zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem CK „Kłobuk” .
          12. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury

            Rozdział 10

            Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

             

            1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej CK „Kłobuk” pod adresem ckklobuk.pl.  Wersja Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń.
            2. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście dostępnej w dziale kadr oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia.
            3. Rodzice/opiekunowie uczestników zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, każdorazowo na początku rozpoczęcia zajęć, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi nie-zwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swoim podpisem, złożonym na liście obecności lub na oświadczeniu dostarczonym do prowadzącego zajęcia w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu, w ciągu 7 dni od przekazania przez prowadzącego zajęcia za pośrednictwem e-maila informacji o konieczności zapoznania się ze Standardami.
            4. Uczestnicy zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z zajęć z prowadzącym zajęcia przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po spotkaniu organizacyjnym przedmiotowych zajęć. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane. Uczestnicy nieobecni donoszą do prowadzącego zajęćia oświadczenie o zapoznaniu się w ciągu 7 dni od powrotu z nieobecności.
            5. Treść oświadczenia dla personelu, rodziców/opiekunów i uczestników stanowi załącznik Nr 4 do Standardów.
            6. Pracownicy powołani do pełnienia funkcji zgodnie z zapisami rozdziału 1 ust. 5 , roz- działu 5 ust. 1, rozdziału 7 ust. 1 oraz rozdziału 9 ust. 3, na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrekcji i po konsultacjach z rodzicami i uczestnikami zajęć.
            7. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 5 przeprowadza wśród pracowników, rodziców i uczestników minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi CK „Kłobuk”.
            8. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w ust. 7, prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których mowa w ust. 8, diagnozę czynników ryzyka i chroniących i konsultacje z organami CK „Kłobuk”.
            9. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i uczestnikom, dyrektor CK „Kłobuk”.

            Rozdział 11

            Przepisy końcowe

             

            1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
            2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej CK „Kłobuk”, wywieszenie na tablicy ogłoszeń, również w wersji skróconej prze-znaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, przy wykorzystaniu poczty e-mail.

            Centrum Kultury “Kłobuk”

            Godziny Pracy

            Poniedziałek – Piątek
            8:00 – 18:00
            (oraz w zależności od zajęć)

            Sobota
            9:00 – 13:00

            W czasie imprez
            Zgodnie z programem wydarzenia

            Dane kontaktowe

            ul. Kolejowa 6
            11 – 730 Mikołajki
            warmińsko – mazurskie
            tel./fax 87 421 61 46
            Skip to content